Andreas Persson
UX/UI, frontend & grafisk design
Uppdragsgivare
Färjestads Byggmontage
Beauty by Annelie
Habbie
CGI
Knowit
Svensk mediakonsult
CDON
Skolarbeten
Eget arbete
Grupparbete
Övriga arbeten
Eget arbete
Om mig
Om mig
PENDLER
Klickbar prototyp, 2022
Vyn som möter en när man startar appen. Man ombeds omedelbart att logga in och kan inte använda appen annars. För att komma fram till vilken form och funktion som appen skulle ha gjorde vi i gruppen diverse workshop-övningar på förhand. Detta för att komma fram till vad vi i gruppen ville skapa och uppnå med projeket. Vi gjorde t.ex. övning LDJ, förkortning för Lightning Decision Jam. Den går ut på att ta en rad snabba beslut för att komma fram till en gemensam vision bland gruppmedlemmarna.
Vi ville hålla saker och ting så enkla som möjligt vad gäller färg, form och funktion. Detta eftersom vi ville få människor att uppskatta enkelheten och att vilja använda vår app i större utsträckning än andra, mer komplicerade reseappar.
Hur det ser ut när man väljer datum och avgångstid för ens resa.
Vi tog en hel del inspiration från aktörer såsom SJ och Flixbus när det gällde strukturen på bokningsprocessen.
I slutskedet av bokningsprocessen kommer man naturligtvis till betalningssidan, som ser ut så här.
Och så här ser det ut när man betalat och fått sin biljett direkt efteråt. Den största lärdomen från arbetet, i alla fall för egen del, var faktiskt hur man skapar knappar i Figma som har olika ”lägen”. Alltså att en knapp ser ut på ett visst sätt utan att man tryckt på den och på ett annat sätt när man väl klickat på den. Jag hade inte skapat knappar på det sättet förut i Figma. Det krävdes i alla fall att man hade tungan rätt i mun mer än vad jag förväntat mig på förhand. Klicka på följande
länk
för att testa prototypen. För att starta prototypen trycker du på ”Present”-knappen på Figma-sidan.